onsdag, februar 16, 2011

Bratte bakker og rødvin


En ny uke er godt i gang, og gangsperren fra helgens aktiviteter begynner å gi seg. For første gang på 9 år befant jeg meg i en nedoverbakke med ski på bena i helgen. Jeg er overhodet ikke født med ski på bena, i alle fall ikke når det innebærer bratte bakker, mange folk og høyere hastighet enn 10 kilometer i timen. Hjelmen var godt plassert på hodet, og det ble nok spart noen hjerneceller takket være den.

Det hele startet med en fantastisk middag hos D-Dog og Sunniva Gina i Bergen, hvor det ble bestemt at vi skulle befinne oss i Voss fjellandsby over helgen. Vi spontan bestilte en leilighet hos Oppheim Hotel & Resort, satte oss i bilene fredags ettermiddag, og kjørte mot det som skulle vise seg å være en magisk helg i vinterland.



Etter noen gode glass med rødvin, falt vi i dyp søvn og våknet til – 25 grader inne i leiligheten, blå himmel og strålende sol, fine løyper, hvite bakker, varme smil og god frokost hos Chris og Becks i Myrkdalen. Akkurat da tror jeg ikke livet kunne vært bedre. Jeg fikk på meg ski, og lært fort hvordan en full rulle med twist og ski på bena skal utføres. Sist jeg tok en baklengs salto var da jeg gikk på turn som mindre, og jeg ble litt overrasket at denne rullen faktisk kan utføres med ski på bena. Jeg var litt skeptisk når jeg så skiene komme mot meg, over og bak hodet og rundt på andre siden av meg, men det funket fint og jeg bestemte meg for å utføre denne rullen flere gangen i løpet av dagen. Meget elegant, kan jeg fortelle deg. Nå er stumpen min fint dekorert med en blåveis, og jeg er mange opplevelser rikere. Det viser seg at ski er mye mer spennende enn snøbrett - i alle fall for meg som ligger mer på bakken og kaver når jeg har snøbrett på bena, enn å renne nedover med vind i håret
.
Hytte/leilighetskos er jo obligatorisk når vi er på fjellet, og det var flere gode glass med rødvin, sjokolade, spill, badstue og soveposemoro. Alt var perfekt, med unntak for at kulden tok knekken på alle bilene en etter en. Jeg har nå lært mer enn jeg trenger om biler + kulde.
Dette har jeg lært:
- Det er lurt å fylle vinterdiesel når du skal på fjellet, som har mer parafin i blandingen enn den vanlige
- Det er lurt å ha med en bil som tåler litt mer enn de andre bilene, og som har med seg startkabler
- Ha med varme hansker og varme sko siden du skal henge en del utenfor bilen når du prøver å få den i gang
- Litt sjokolade er alltid lurt hvis noen blir i dårlig humør
- Gummistrikker i slangene kan fryse, da kommer det luft inn i slangen, noe som resulterer i at bilen ikke vil starte
- Vær medlem av NAF (eller NAV som Sandro kalte det)
- Sist men ikke minst: ha med gutter som gidder å lære seg alt om biler, sånn at du kommer deg trygt hjem (jada, alle feminister der ute, slakt meg for den – jeg bryr meg ikke)

Magisk helg, magiske folk.

Nå er jeg tilbake på skolebenken etter noen uker på farten som UiS-ambassadør, det er rødvin i Røskvasgaten og gomling av sjokolade jeg fikk av Romeo på selveste Valentine dagen. Til tross for at jeg er stor motstander av Valentines dag, skal jeg ikke klage når jeg får sjokolade på døren.


Håper alle andre har hatt en like herlig helg som meg. Smilefjes.

4 kommentarer:

  1. Hørtes både herlig - og kaldt ut. Og så kan du faktisk meir om bilar og kulde enn meg, forstår eg etterkvart!!
    Godt du e på plass igjen i god leilighet i Stavanger! Og me hadde og ei fantastisk helg i Amsterdam:)

    SvarSlett
  2. Ein lærer fort når noe går galt! :)
    Var fint å komme heim til sakkosekk, kasseroller og kniver! Amsterdam er fantastisk, og det hørtes ut som dere hadde hatt det aller tiders!

    SvarSlett
  3. Eg lika overskrifta di, Camilla!
    Må sei meg imponert over saltotestinga di, det er jo livsfarlige greier:p

    Ellers føler eg meg som ein rutinert bileiger når eg les lista over ting du har lært :D

    SvarSlett
  4. Det var vel ikkje heilt planlagt saltotesting, må eg innrømme. :)

    SvarSlett