søndag, august 19, 2012

Look, smell, taste, spit or swallow!

Vi er ferdig med fire av ti uker på skolen, og første eksamen er allerede i morgen. Uke 4 på skolebenken skal sies å ha vært riktig så bra! Jeg tar faget Food and Wine her nede, og på mandag skulle vi på tur opp i Tamborine fjellene for litt vinsmaking.
Vi besøkte to vingårder, og fikk gjort leksen vår for dagen:
Look at the wine, smell the wine, taste the wine and spit or swallow the wine.

Vinsmaking og notatskriving!
Fullt glass!
På vei opp i fjellene fikk vi klar beskjed fra vår stepp-inn-lærer at dette var en vinsmaketur, og ikke en vindrikketur og at alle måtte spytte i sølvbøtta. Jeg valgte å ignorere. Vin smaker jo tross alt godt, og jeg ser ingen grunn til å kaste bort di edle dråpene folka oppe i Tamborine har jobbet hardt for å produsere. Vi smakte på til sammen stort sett gode 9 viner, og var innom en ostefabrikk for å smake på fire sorter øl og litt forskjellig ost. En veldig flott og lærerik dag i druens verden! Jeg har til og med lært at til tross for hva mister HJ på NHS forteller oss, så er ikke Rosévin en blanding av hvit- og rødvin. Hvem kunne trodd det? 

Magiske sjokkobiter!
I området med vingårdene ligger det en liten landsby som må være en av di koseligste småplassene jeg har besøkt. Landsbyen bestod av bare en gate hvor det ble solgt hjemmelaget det ene og det andre. Av en eller annen grunn ble mine favoritt butikker den hvor vi fikk smake på sjokolade og den hvor vi fikk smake på fudge!
Det smakte så ufattelig godt, og jeg hadde lyst å kjøpe med meg mer enn jeg kunne bære av begge deler! Jeg fikk med meg noen sjokkobiter og en stor bit med fudge. Målet er at den skal vare minst en måned, men det ser ut til at den målstreken ikke vil bli nådd… Smaker rett og slett for godt, og mormor lærte meg at vi har en mage for godteri når jeg var liten som tidvis trenger påfylling. Uansett om du liker vin, øl, ost, sjokolade eller flott natur vil jeg anbefale en tur til Tamborine fjellene hvis du skulle være i området Australia en dag.

Alle butikkene solgte kun hjemmelagede produkter.
På onsdag ble vi invitert av Svensken (Partysvensken har konvertert til Svensken siden han hadde et lite misnøye med navnevalget. Selv mener han at han ikke er noen Partysvenske, men etter kommentaren etter vårt besøk på vingården hvor vi valgt å svelge ned alle vinene tviler jeg: ”Ja, presist! Även om vinet smakar illa är det fortfarande alkohol i den!”) opp på skolen for å høre på dikt- og historieopplesning. For 6 gælninger i et syltetøyglass fikk vi snacks, grillmat, et glass vin, inngang og en fin onsdagskveld. Denne kvelden finner sted hver tredje onsdag, og alle er nå blitt utfordret til å lese opp en selvskreven tekst neste gang. Litt skeptisk til slutten der. Alle som leste diktene sine på onsdag var ufattelig flinke, og jeg kjenner meg litt skeptisk til å stå der selv. Vi får se, to be continued!
På fredag fikk Christine ordnet oss en privattime med finanslæreren vår i håp om å forstå litt mer. Vi forstår faktisk litt mer, og det kan til og med hende vi klarer å skrape sammen noen formler og tall og består faget! Michael, læreren vår, er en fantastisk trivelig kar! Han stiller opp for å hjelpe alle som roper ut tidlig i semesteret at di trenger hjelp, og han får ikke betalt fra skolen for å stille opp. Det viste seg at han også hadde vært på Fiji og satt igjen med det nøyaktig samme inntrykket som vi har av Fiji! Det ble da heldigvis litt latter mellom tårene over frustrasjonen i finansens verden.
Nu er det dags for litt mer lesing før søndagstradisjon i Surfers om noen timer! Yaya!  

Ukas Hopøy kommentar:
"Ååh, ååh, ååååh, nå gjekk d tregt her!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar